onsdag 11. februar 2009

En kollektiv erfaring

Å reise med kollektivtransport i Oslo-området er alle miljøbevisste politikeres uttalte mål. Det er positivt. Men er virkemidlene de mest fremtidsrettede?
Alle snakker om det. Og gir hver enkelt av oss som må på jobb grumsete samvittighet om vi bruker familiens bil. Og en regning, bompenger, parkering og drivstoffavgifter, tidsbruk, som er formidabel.
Onsdag 11. februar skulle jeg på seminar i Oslo sentrum fra Oslo syd.
Tre valg i disse snefyllte tider for transport var:
1) Egen bil (Parkering? Hvor?)
2) Expressbussen
3) Matebuss + tog

Jeg valgte alternativ 3. Tog er jo så behagelig.
Hahaha.
Gikk av matebussen.
Så ned på NSB-perrongen. Stappfull.
Pokkers, bussen har kjørt. Full stasjon betyr problemer med toget.
Ganske riktig.
Første tog, var "bare" 12 minutter forsinket.
Men, det var bare 4 vogner mot vanligvis 6. Det var fullt da det ankom min holdeplass.
Når kommer neste tog?
Informasjonsskjermen - der kan vi jo se det. Nei, nei ikke for inngående til Oslo. Kun "Fra Oslo var fungerende"
Høyttaleranlegget da?
Ikke en lyd.
Det kom et tog til.
Også 2/3 av vanlig togsett.
Konduktøren trengte hjelp av oss som ikke kom med, for å bli presset inn gjennom døren på toget.
NSBs kunder lo oppgitt. I morgentemperatur -10C. 22 minutter forsinket.
Det varmet å le sammen.
Uten å vite om det i det hele tatt kom et tog til og når.

Jeg fikk ståplass på tog tre.
Tett som %&¤, den minste bevegelse av en hvilken som helst person kunne ha vært grunn til å bli dømt for "Kroppsbeføling uten samtykke".

Jeg kom 5 minutter for sent til seminaret.
Ta et tog tidligere?
Jeg tok, etter rutetabellen, 2 tog tidligere.

Jernbaneverket og NSB, har etter mitt skjønn ingen kultur for å forstå den oppgaven de er satt til å utføre:
Transportere i konkurranse med buss, bil, sykkel, motorsykkel, moped --- og levere personer og varer til avtalt tid.
(Hele tankegangen og kulturen i disse organisasjonene , i alle ledd fra topp til bunn og omvendt er gjennomsyret av en gedigen missforståelse:de tror de har monopol, på jernbane, ja, men ikke på transport. Det har de ikke tatt inn over seg, og heller ikke politikere som ønsker seg tilbake til den gang vi hadde NRK-monopol og alt var fra fritt for alternativer)

Det mest tragiske er at så mange politiske ledere snakker om hvor viktig det er å satse på kollektive transportmidler i det godes navn.Det er faktisk som jeg får mistanke om at det er avgifter til statskasen som betyr mest.

Men, det blir med pratet. Kun prat og ingen løsning. Kun ønskedrømmer, der ingen reelle penger følger med. Den vanlige norke klatte-politikk. Det er jo flaut at NSB er det jernbaneselskapet i den "moderne" verden er dårligst på presisjon (holde rutetabellen)

Dog, der finnes løsninger.Smarte løsninger for en bedre verden. Om vi vil omstille oss i liten grad.
Jeg skal skrive om Oslopakke 4. Den blir lansert Torsdag 12. februar.

4 kommentarer:

  1. Jeg synes det er på tide vi mennesker lærer oss å teleportere.

    Tenk så miljøvennig! Og så behøver man ikke flytte for jobben! Mor kan jobbe i Kuala Lumpur og far kan jobbe i Botswana. Ungene kan gå på pen privatskole i Paris, mens de alle møtes til middag i jotunheimen!

    Ja til teleportering! NÅ!

    SvarSlett
  2. Det är precis likadant i Sverige. Ingen skillnad.

    Man tycks inte förstå att för att folk ska välja att åka kommunala färdmedel, så måste det finnas fungerande sådana - ordentligt utbyggt med andra ord - INNAN man gör några andra åtgärder överhuvudtaget.

    Det finns även några speciellt viktiga negativa skäl till varför folk föredrar att ta bilen:

    - Risken att bli smittad av förkylningar eller liknande när man står så trångt på bussen/tåget. Det är så otroligt mycket sjukdomar numera och folk anser sig inte ha råd att stanna hemma från jobbet pga sjukdom.

    - Lugn och ro; sittplats för att orka, ingen högjuddhet eller risk att bli antastad på något sätt.

    För att få folk att verkligen börja använda kommunala färdmedel, måste dom vara fullt fungerande utan nämnvärda förseningar, det måste finnas "cross-lines" - ordentligt med tvärförbindelser - och det måste vara väldigt billigt så det inte går att mostå.

    Då skulle man kanske få folk att skippa bilen. Om man inte ska storhandla efter jobbet förstås...

    Men man undrar om den verkliga viljan att få en förändring verkligen har funnits...? Det är väl som vanligt, endast ekonomiska skäl och/eller enklaste vägen som styr allting.

    Varken miljö eller människa är ju särskilt viktiga i dessa tider, trots att det pratas så vackert om det...

    SvarSlett
  3. @Lifecruiser: Du har evig rett. Polikerne snakker og snakker om hvor negativt det er å bruke sin egen bil og hvor positift for miljøet det er å reise med offentlig transport.

    Da er det bedre å satse på hjemmekontor, for alle som kan anvende det.

    Jeg testet det siste i går.
    Av de tilstedeværende, viste det seg at kvinner liker den tanken svært dårlig: De vil ikke på grunn av mangel på daglig sosial kontakt, mens menn så det som en fordel til å få jobben ferdig og så tid til å pleie sin sosiale omgang.

    Meget interessant observasjon.

    SvarSlett
  4. Det der med kninner og menn og sånn er intressant.

    Slik jeg ser det så tror jeg dagens kvinner og dagens feminisme (NEI! Det MÅ ikke være Ottar-bevegelsen!) vil få kvinnen UT av huset. Vekk fra en rotete stue og kjøkkenet. For det er fortsatt sånn i det ganske land at kvinner fortsatt gjør mest i heimen samtidig som de er i full jobb. Og jeg kan lett se for meg at en familiemor som jobber hjemme, lett kan ende opp med å aldri se noe annet enn nettopp hjemmet fordi hun fortsatt bruker mer tid i hjemmet enn mannen og derfor vil bruke fritiden sin hjemme også.

    Ergo: La kona ta bilen?

    SvarSlett