tirsdag 10. februar 2009

Hvor tolerante skal vi være?

Jeg har fra vanligvis pålitelig hold, som det gjerne brukes å kalles, fått en del utsagn om virkeligheten i norsk skole.
Ikke om hva du tror, om at den norske skole gjør det dårlig, rent ut sagt elendig, på internasjonale kunnskapsmålinger, men ren skjær rasisme. Mobbing pga rase.
Og dette, hold deg fast er ikke fra det som i dag betegnes som etniske nordmenn, men fra skoler der det store flertall er barn av innvandrere (over 90%).

Det begynte med diskriminering av sigøynerne, nå offisielt Roma-folket. (Derav navneskifte?)

I det siste er det kommet en annen folkegruppe i fokus:
"Jævla Jøde". "Jævlige Jøder".
Dette er uttrykk som unge elever i grunnskolen bruker flere ganger daglig.
Hvor har de det fra?
Fra jevnaldrende 6-9 åringer?
Fra foreldre?
Fra religiøse ledere?
Fra lærere med innvandrerbakgrunn?
Fra media?
Fra politikere?

Nå har ikke vi som har bodd i dette landet i flere generasjoner en veldig stolt historie hva gjelder å la være og å diskriminere verken Roma-folket eller Jøder, selv svensker fikk sitt pass påstemplet etter 2. verdenskrig, mens tyskerne ble (heldigvis) relativt raskt "rehabilitert".
Vi hadde også en periode der "Jævla Araber" var et vanlig uttrykk. "Giddalause folk" som overlot skjebnen til Allah, for alt var jo forutbestemt. Og ikke å forglemme "jævla degos" - de første arbeidsinnvandrere til Norge i moderne tid.

Så skjer det noe:
Oljen ga araberne makt. De pumpet den ikke selv opp til å begynne med. Ei heller gjorde vi nordmenn. Vi trodde ikke først på det. Så ble vi grådige og "verdensmestre". Det er araberne også blitt. Forskjellen er at de tar sin religion inn i det store maktbildet.

Men, skal vi tåle at Muslimene følger opp våre dårlig historie - her i Norge? La de påvirke hele skoler i Oslo etterhvert? Snu opp ned på alt som er tradisjon i norsk offentlig skole?

Det er på tide vi våkner og sier i fra at ytringsfrihet og gjensidig respekt er grunnleggende verdier i det norske samfunn - i det minste hevder vi det når vi snakker med folk fra andre land og kulturer. Selvom vi har mislykkes i en alt for stor del av våre "fredsmeklinger".

Vi må slutte å jukse , uansett hva det dreier seg om

PS. På tide jeg også blogger på norsk, etter flere års "utlendighet". Den blog eksisterer riktignok fortsatt (på engelsk)

1 kommentar:

  1. Det er mulig jeg er litt treig av meg, men HVA var poenget her? Jeg fikk med meg at det alltid har vært rasisme i Norge og at vi har olje, men jeg ser ikke sammenhengen..

    Men det fikk meg til å tenke på hvor jævla forbanna jeg er over å ha vokst opp med "jævla hore" hengende over meg. Fra etnisk norske så vel som ikke-norske gutter. _Rasisme_ er en ting, men det er like mye sexisme i skoler om dagen.

    Ikke bare på skoler, men på utesteder.

    "Nei takk. Jeg tar en egen taxi hjem. Nei det går bra. Jeg har en drink jeg. Nei du, jeg skal opp tidlig."

    "JÆVLA HORE!"

    Ja. Det er så logisk. Jeg er ei hore fordi jeg IKKE vil ligge med deg.

    *sukk*

    (Nei. Det var ikke noe poeng her heller. ;))

    SvarSlett